Babamın beyin tümörünün tedavisi hakkında notlar

Salı, Aralık 04, 2007

Dekort'un yan etkileri ve bizim Dekort tecrübemiz

Babama 2005 Temmuz sonunda beyin tümörü teşhisi konuldu ve bundan kısa bir süre sonra Dekort (dexamethasone) kullanmaya başladı. Tümör etrafında ödem oluşmasına yol açıyor; bu ödem tümörün etrafındaki dokulara baskı yaparak onların faaliyetlerini de engelliyor. Özellikle radyoterapi süresinde ve sonrasında ödem miktarı çok artabiliyor. Babam 8 mg'la başladı, bir ara 20 mg'a kadar çıkmak zorunda kaldı. Üç kere Dekort dozunu düşürme teşebbüsünde bulunduk, birinde 4 mg'a kadar inmeyi başardık. Ama her seferinde yeniden artırmak zorunda kaldık. Adeta bağımlılık yapıyor bu meret. Ama kullanmaya da mecburduk.

Babamın tümörü konuşma ve motor korteks bölgelerine çok yakın bir noktada, sol frontal-parietal bölgede idi. Tümör etrafındaki ödem birazcık artsın, veya babamın o an için kullandığı Dekort dozunu biraz azaltalım, bir-iki gün içinde hemen konuşması bozuluyor, hemen sağ elini kullanamaz oluyordu.

Dekort (ve genel olarak kortizon) kullanımında dikkat edilmesi gereken çok önemli bir nokta, dozu birdenbire kesmemek, yavaş yavaş azaltmak. Bu madde aslında vücut tarafından da üretilen bir madde, ama dışarıdan yüksek doz verilince, vücuttaki bez, bunu üretmeyi durduruyor. Bildiğim kadarıyla sağlıklı bir vücut günde 0,75 mg muadili üretiyor. Dışarıdan kortizon vermeyi kesince bir anda vücudun üretimi devreye giremiyor ve ortada büyük bir açık oluşuyor. Ölüm tehlikesi içeren ciddi bir durum.

Dekort tabletler 0.50 veya 0.75 mglık 20 tablet içeren kutularda satılıyor. İçindeki prospektüste kullanım biçimlerine örnekler verilirken 3 mg, 4 mg gibi dozlardan bahsediliyor. Biz babama 0.75 mg'lıklardan günde bir kutu veriyorduk, epey endişe verici bir durumdu yani!

Kortizonun yan etkileriyle ilgili, anet haber gruplarından sağlık grubuna aşağıda, italikle alıntıladığım bir yazı gönderilmişti. Kim tarafından yazıldığını bilmiyorum, ama Dekort'un yan etkilerini oldukça iyi tarif ediyor bu yazı.

Bu yazıda sözü edilen yan etkilerle ilgili, bizim tecrübelerimizi, 2006'nın ilk aylarında, daha hastalıkla mücadelemizin 6. ayında iken yazmıştım. Belki bizim o zaman geçirdiğimiz zor günlere benzer günlerden geçen beyin tümörü hasta ve hasta yakınlarına bir faydası dokunur diye bu yazıyı bu blogda yayınlamayı uygun gördüm. Aşağıdaki metin babamın hala sağ olduğu bir "şimdiki zaman"da yazıldı, şimdi bütün ifadeleri tek tek geçmiş zamana çevirmeye elim uzanmadı, öyle bıraktım.

"Kortizonlar, yüksek dozda, uzun bir süre kullanıldıklarında oldukça fazla sayıda ve ciddi yan etkiler oluşturabilirler. Bu yan etkiler şöyle sıralanabilir: a.. İatrojenik (Tedaviye bağlı) Cushing Sendromu: Başlıca belirtileri; aydede yüzü, ense, omuzlar ve karında yağ toplanması, vücutta su ve tuz tutlumuna bağlı ödem ve tansiyon yükselmesi, ciltte incelme, ciltte mor çizgiler, vücutta sivilcelenme, kıllanmada artış, kemik erimesi, kaslarda erimedir. Kadınlarda ses kalınlaşması, saç dökülmesi olabilir."

Babam 6 aydır kullandığı halde, aydede yüzü daha yeni yeni oluşmaya başladı. Yanaklarında hafif şişmeler başladı. Ama bir taraftan kemoterapi gördüğü için olacak, hiç kilo almadı.

"b.. Psikolojik Bozukluklar: Ruhsal alevlenme, bazen depresyon olabilir. İntihar eğilimi görülebilir."

Psikolojik bazı sorunlar yaşıyoruz, ama bunun ne kadarı kortizona bağlı, ne kadarı asıl hastalığına bağlı, tam olarak bilemiyorum.

"c.. Ülser Oluşumu ve Yara Nedbeleşmesinde Gecikme: Kortizon mide asit salgısını arttırırken, koruyucu mukus tabakasını da bozar. Ayrıca yara etrafında nedbe dokusunu oluşturacak olan hücrelerin de aktivitelerini azalttığı için ülser oluşumuna neden olurlar. Ayrıca derideki yaraların kapanmasında da gecikme olur."

Dekort'la birlikte düzenli olarak mide koruyucu hap kullanıyor. Beyin cerrahisindeki doktorlar başta Ranitab yazıyorlardı, ama şimdi, aynı zamanda Dahiliye uzmanı olan onkologumuz, Ranitab için "20 yıl öncesinin ilacı bu, modası geçti, daha iyileri çıktı" diyor. Şimdi Nexium kullanıyor babam.

"d.. Enfeksiyon gelişiminin kolaylaşması: Özellikle virüs ve mantarlara ait enfeksiyon gelişimine bir yatkınlık olur. Tüberküloz (verem) mikrobunun tekrar alevlenerek hastalığın yeniden oluşmasına neden olur. Diğer bazı bakteriyel enfeksiyonlarında yayılmasına neden olabilir.

"Allaha şükür bu konuda bir olumsuzluk yaşamadık.

"e.. Ciltte İncelme: Ağızdan, damardan veya kabadan uzun süreli tedavi sonucunda yaygın olarak oluşabilir. Lokal uygulamalarda da bölgesel olarak oluşabilir."

Bu konuda da bir olumsuzluk yaşamadık şimdiye kadar.

"f.. Şeker Hastalığı Oluşumu: Kortizon, kan şekerinin kullanılmasını sağlayan hormon olan insülinin etkilerine zıt etki ederek kan şekerini yükseltir. Yatkın kişilerde şeker hastalığını aşikar hale getirebilirler. Şeker hastalığı aşikar olanlarda ise insülin ihtiyacını arttırırlar."

Babam, beyninde tümör çıkmadan, ilaçla tedavi edilecek hafiflikte bir diyabet sorunu yaşıyordu. Ama Dekort kullanmaya başlayınca, ilaçtan insüline geçtik. Bir ara, sabah akşam, hem NPH hem de R tipi insülin iğnesi vuruyorduk. Ama, birkaç ay önce, insülin ihtiyacı yavaş yavaş azaldı. Biz de kontrollü bir şekilde insülin dozunu azalttık ve artık hiç insülin vurmuyoruz. Ama, önceki şeker ilacını da vermiyoruz. Doktorumuz da şaşırdı, ama durum böyle.

"g.. Kas Hastalığı ve Halsizlik: Uzun süreli tedavilerde kaslarda erime yapar. Bu özellikle kol ve bacakların gövdeye yakın kısımlarında oluşur. Bu nedenlerde bu bölgedeki kaslarda güçsüzlük ortaya çıkar."

Babamın genel bir güçsüzlük ve halsizlik şikayeti var, ama yine ne kadarı kortizona bağlı, ne kadarı kemoterapinin yan etkisi, şu an kestirmek güç.

"h.. Büyümede Gecikme: Çocuklarda uzun süreli kullanım büyüme ve gelişme gecikmesine neden olur. Kısa süreli tedavide bu tür sorunlar oluşmaz. i.. Ödem: Kortizon vucütta su ve tuz tutulumuna neden olur. Su ve tuz tutlması özellikle böbrek hastalığı, kalp yetmezliği ve hipertansiyon hastalarında belirgin sorun yaratabilir."

Bu ilginç bir nokta, çünkü biz kortizonu, beyindeki ödemi çözmek için kullanıyoruz. Vücudun bir tarafında ödemi çözerken başka bölgelerinde nasıl su tutulumuna yol açtığını anlayabilmiş değilim.

Ama ödeme karşı dekortun yanı sıra, Bromelain adlı ananastan elde edilen bir enzim, Boswellia Serrata ağacı kabuklarından elde edilen bir özüt ve Berberine adlı bir başka bitkisel ürün de kullanıyoruz. Bunlar, vücudun diğer bölgelerinde ödem oluşmasını da engelliyor olabilirler.

Genel olarak bu ödem sorunuyla ilgili, tuz alımına çok dikkat edilmesi uyarısında bulunuyorlar.

"j.. Göz: Lokal olarak göze uygulanmaları gözün kornea tabakasında ülsere neden olabilir. Bu kalıcı bulanık görmeye neden olabilir. Gerek lokal gerekse sistemik kullanımları göz içi basıncı arttırarak glokoma neden olabilir. Katarakta neden olabilir."

Bu konuda neye dikkat etmeli, nasıl bir tedbir almalı, bilmiyorum.

"k.. Diğer Yan Etkileri: Kafa içi basıncın artması, kanın pıhtılaşma yeteneğinin artması, damar sertliği (ateroskleroz) gelişme hızının artması, impotans ve kadınlarda adetten kesilme oluşabilir. Ciltte telenjiektazi denilen yüzeyel damarların daha görünür hale gelmesine neden olabilir. Yüksek dozlarda kullanıldağında bazı kemiklerin bazı bölümlerinde ölüme neden olabilirler. Emziren kadınlarda ilacın süte geçebileceği ve bebek üzerinde yan etkiye neden olabileceği gerçeği sebebiyle bu kadınlarda günde 40 mg' dan fazla kullanılmamalıdırlar. Ayrıca kortizon dozundan en az 4 saat geçtikten sonra emzirme yapılmalıdır."

Kortizon kullanırken dikkatli olmak ve mümkün olan en kısa sürede dozu yavaş yavaş azaltma rejimini uygulayarak kurtulmak lazım.

10 Comments:

  • selam bende yaklaşık 35 gün dekort tablet kullandım ilk etapta vücudumun sırt bölgesinde çok sayıda sivilce çıktı ardından aşırı derece saç dökülmesi oldu tableti sizinde söylediğiniz gibi yavaş yavaş tableti azaltark bıraktım ama dekortu bırakmama rağmen haala daha aşırı derecede saç dökülmesi var benim dekortu kullanmamın tek sebebi ülser hastası olduğum içindi doktora başvurduğumda hemen dekort kullanmayı kesmemi ve tedavi görmemi önerdi sizden ricam acaba ne yapmalıyım aşırı derecede saç dökülmesi,ödem oluşması ve kemik erimesine karşın ne yapmalıyım yardımcı olursanız çok memnun olacağım.

    By Anonymous Adsız, at 18 Aralık, 2008 15:24  

  • evet bende bir kanser hastasıyım. Multipl Miyelom denilen bi çeşit ilik kanserinin hafif zincir miyeloması olarak adlandırıyor profesörüm hastalığımı. 3 kür kemoterapi aldım. Bugün ilk dekortumu olmak için aile sağlığı merkezine gitcem. Çok üzülüyorum çünkü bacaklarımda ve kollarımdaki kaslar git gide eriyorlar. Doktorum bir kaç hareket verdi bunları engellemek için ama onları da yaptığım zaman öyle yoruluyorum ki nefes alamıyorum o yüzden yatıyorum. Belki bu benim tembelliğimdendir. Neyse....Bu dekortun kas eritme etkisini azaltacak yada nötrleyecek herhangi bir ilaç yada başka bişey bilen varsa lütfen yazsın buraya bişeyler. Çünkü bacaklarım sızlıyor artık güç kalmadı nerdeyse. Bide şöyle bişey var arkadaşım dekortu olunca kemoterapinin bütün yorgunluğunu atıyorum ben. neyse sevgilerimle.......bu arada nisan ayında ilik nakli olup inşallah bütün bunlardan kurtulcam. herkese rabbim acil şifalar versin diliyorum. sevgilerimle.......eskişehirden........

    By Anonymous Adsız, at 04 Şubat, 2010 10:18  

  • selamlar bende ses kısıklığından dolayı doktor tarafından dekort kullanmam gerektığı söylendı ama ben sıtelerde gördüğüm yazılardan dolayı kullanmakta kararsız kaldım ne yapsam dıye düşünüyorum yardım edecek bırı var mı

    By Anonymous Adsız, at 22 Aralık, 2010 16:49  

  • ben yaklaşım 1 aydr falan kullanıyrm işte ama ben 0,50 mg ı yarıya bölüp kullandıqım halde halsizlk ve kaslarda kanımca erime ama tavsiye etmem sonuçta buda bir kortizon ölüme bile gdebilir....( doktorunza başvurunuz)

    By Anonymous Adsız, at 20 Ocak, 2011 22:08  

  • Çaresizce internette arama yapar iken yazınızı gördüm.Allah razı olsun. Babamda beyin tümörü ayrıca alzheimir hastalığı var. Dekort kullandık beyindeki ödem için.75mg 4*4 veriyorduk toplam 21 gün azaltarak veriyoruz 4*3 sonraki günlerde3*3 ve sabah akşam 2*1 en son 1 tablet verip kestik.Durumunda düzelme oldu yalınız ilacı kestikten 10 sonra yine çok kötü oldu ben tekrar dekort kullanayımı diye kara kara düşünürken yazınızı gördüm ve bugün tekrar başladık. Hastaneye babamı götürmem çok zor yürüyemiyor.Günde 90 hastaya bakan doktorlarada derdimizi anlatmakta güçlük çekmekteyiz..Uzman doktorlara hocalara ulaşamıyoruz.Rabim tüm hastalara şu anda bu yazılanları okyup da hasta olanlara şifa hasta yakınlarına sabır versin. Fırsat bulabilirsem bende deneyimlerimi burada paylaşacağım.saygı sevgi ve dualarımla..

    By Blogger Ferhat, at 09 Ekim, 2011 10:50  

  • slm 2 gundur bende dekort kullanıyorum kilo aldırıcı mı zayıflama ilacı mı anlamadım eczanelere sordum zayıflama ve alerjiler için kullanılır dedıler 2 hap yuttuğuma pişman oldum tavsiye etmıyorum dun gece saçım çok dökülmeye başladı amcamın oğlu yıllardır kullanıyor dekortu ona bir şey olmadı kilo şişkinlik onda oldu ama bana bir faydası olmaz diye düşünüyorum tek çare bitkisel ilaçlar kullanmak gerek tşkler

    By Anonymous Adsız, at 09 Şubat, 2012 12:07  

  • Bnde losemi hastasiyim dekort bnde tedavi suresince bayagi kullandim Rabb im kimseyi o ilaca mecbur etmesin.. Psikoz denilen cok agir bir atak gecirdim beni bakirkoy deliler hastanesine gondermeyi dusunduler ama cok sukur gerek kalmamis hic bisey hatirlamiyorum ben ve ailem icin cok zor bir donemdi .Rabb im kimseyi o hallere dusurmesin insAllah......amin..Allah im butun hastaliklarimiza sifalar ihsan etsin....Aminnnn......

    By Anonymous Adsız, at 23 Aralık, 2012 23:51  

  • Merhaba bu ialcı bizde kardeşim iiçin kullanıyoruz. 1 ay süreyle dozu 2mg 2mg azaltarak içiyor. Kilo yaptığı dogru ancak bu ilacı zayıflamak yada kilo almak için kullnmak isteyenleri buradan uyarmak istedim. yanlış kullanımlarda büyük zarara ugrayıp sağlığınızdan olabilirsiniz. sonuçta kortizon ilacı ve içerinde kansorejen maddeler barındırıyor.

    By Anonymous Adsız, at 16 Nisan, 2013 14:24  

  • Bende lösemi olan oğlumun tedavisi için kullanıyorum, kullananlara şiddetle D3 vitamini ve kalsiyum takviyesi yapmalarını tavsiye ediyorum. Elbette doktorlarına danışsınlar. Yüksek dozlar feci kemik erimesi yapıyor bu yan etkiye maruz kalmamak için Devit vitamin ve kalsiyum desteğine gerek var.

    By Anonymous Adsız, at 03 Temmuz, 2013 02:22  

  • iki min onuncu ilin eylul ayında açık ameliyyat oldum BAKU'da iki min on ikinci ilin aynı ayında melum olduki yeniden aynı yerde tümör oluşub
    ve daha hızla bögüdügünü ögrendik,ikinci kes açık ameliyyat olmazmış ancak işın ameliyatı ile ola biler dediler o da AVROPADA veTÜRKİYEDE olduğunu öyrendik ve apar topar İSTANBUL'a geldim özel hastanalardan hiç bir farkı olmayan MARMARA UNİVERSİTESİNİN,MALTEPE bölümünde iki kes aralıklan GAMMA K'nayfla sonuncu defa 12aralık 2012 de ameliyyat oldum çok şükür doktorlarımın kontrolundayım hele ki herşey yolunda ufak tefek şeyler hariç.ALLAH ORDA ÇAIŞANLARDAN BAŞ HEKİMDEN ve bütün HEYETDEN MENE EMEYİ KEÇEN HER KESDEN YERLE GÖK ARASI DOLUSU RAZI OLSUN AMİN!Kimese küçücük bir yardımım dokunarsa ne mutlu bana HEPİMİZE ALLAHDAN ACİL ŞİFALAR DİLEYREK BÜTÜN MÜSELMAN ALEMİNİ ALLAHA EMANET EDİREM ALLAH YAR veYARDIMCIMIZ OLSUN AMİN!

    By Anonymous SARİYYA İSMAYILOVA, at 10 Ağustos, 2013 21:57  

Yorum Gönder

<< Home